(sov)rutiner för en 3 månaders bebis?

Jag får mejl månadsvis från Babycenter som handlar om mitt barns utveckling.
Denna gång handlade det mycket om att införa sovrutiner för sitt barn. Men Alwa har inga rutiner alls som det ser ut nu. Hon äter eller sover inte på fasta tider än. Så känns svårt att införa rutiner för henne på kvällen. Eftersom hon aldrig somnar på samma tid. Är detta vanligt? Ska man försöka införa rutiner eller ta det som det kommer?
Man ska kanske ha vardagsrutiner.............



Hur ska man gå tillväga för att hon ska sova lite längre om nätterna? Eller är det bara att vänta, och ge det den tid det tar/behöver?

Man kanske inte ska läsa en massa, utan bara ta det som det kommer?
Det bästa är kanske att prata med vänner som har barn.
Många frågor och funderingar.
Kommentera gärna och ge förslag på hur Ni går/gått tillväga när det gäller rutiner.




Kommentarer
Postat av: Evelina - mamma till Lucas

Jag har också funderat mycket på det! Tycker det är jättesvårt, har inte heller några sovrutiner för Lucas men ibland sover han hela nätter, ibland får jag ge honom nappen någon/några gånger, ibland lägger jag honom hos oss så fortsätter han o sover där...ja o ibland är de helt enkelt han som bestämmer o då ska han sova på bröstet :P hihi



Matrutien har vi däremot, som du säkert vet! Tycker det är toppen med fasta måltider och de har han alltid haft. På sjukhuset var de supernoga med de o vi har fortsatt. Då la vi om måltiderna så att vi slipper nattmålet. Han får alltså aldrig mat på natten utan mer mat under dagtid istället. Men så totala mängden blir vad han ska ha för sin ålder. Vi bestämmer ju iof hur mycket han ska äta o ökar när han inte går upp i vikt eller om han säger till tidigare.



Han äter ca; 07, 11, 15, 19 och 23 varje dygn. Kan rucka på det lite med någon halvtimme åt något av hållen. Oftast (ja nästan alltid) får jag väcka Lucas på morgonen. Vi väcker ju honom när han ska äta (oftast...)



Kanske svårt att jämföra med honom, men samtidigt inte. Jag hade nog själv föredragit att ha fasta måltiden även om han inte sondats. Tyvärr är de ju inte det de förespråkar här i Sverige just nu! (Men vet andra ställen där de gör så o väcker barnen när de ska äta o ger ej mat som tröst...) Ja detta kan ju disskuteras i evigheter.



De skönaste är nog om man hittar något som passar än själva. Nu märker man ju att de är vakna längre men att de istället kan ha vissa sovdagar. Rutin på dagsömnen väntar jag med, blir väl någorlunda samma ändå tror jag...svårt att säga... tycker nätterna fungarar relativt bra här iaf. Klagar inte för han somnar om fort...även om de innebär att han ska ligga på oss ;) men sen kommer jag säkert sakna de! hihi...



oj sorry. Nu blev de långt ;) Du får fråga om de är något mer du vill veta! kramen till dig o Alwa från mig o Lucas

2011-10-12 @ 21:14:20
URL: http://evelina84.blogg.se/
Postat av: cecilia @ livet helt enkelt

hej

min son fyllde precis 1 år och sover fortfarande inte natten igenom. vaknar ca 2 ggr natten.

det är jättejobbigt och pratade med bvc som sa att jag ska försöka lägga honom i sängen när han är vaken så att han lär sig somna själv i sängen. detta ska tydligen minska risken att han vaknar många gånger under natten. Jag tror man får pröva sig fram och se vad som är bäst för sitt eget barn för alla är ju individuella. jag tror att det kommer att lösa sig så småningom. lycka till

2011-10-12 @ 21:54:21
URL: http://jalivetheltenekelt.blogspot.com
Postat av: Petra

Hej!

Förstår att detta måste bli jobbigt i längden med inga rutiner. Har själv tre barn som sover och har sovit hela natten sedan dom var tre- fyra månader. jag är en sådandär "elak" mamma som har låtit mina barn skrika sig till sömns ett par kvällar i sin egen säng under uppsikt så klart men jag tror att detta har lagt grunden till att alla tre nu "söver sig själva" detta med mattider tycker jag är jätteviktigt då jag själv är överviktig och tror att detta kan motverkas med fasta mattider kroppen ställer in sig på att den ska äta vid en viss tid. samma gäller med frukost för vuxna en del säger att dom inte kan äta på morgonen men då tror jag dom har ätit en massa skräp på kvällen för att dom är sugna och har lågt blodsocker. Det är mycket lättare med fasta mattider för man slipper både barnens utbrott och mammas irritation när alla får mat på utsatt tid.

2011-10-13 @ 08:17:46
Postat av: Pernilla - Mamma till Alwa

Till Petra.

Min dotter somnar alltid i sin säng om hon matas, men annars har hon svårt att komma till ro. Jag vet inte om jag är så stark och kan låta henne ligga och skrika sig till sömns.. Hur vänjer man av barnet med att somna själv utan att matas till sömns? Det är nu man inser att man lagt till dåliga ovanor, som man sen inte vet hur man ska hantera...

2011-10-14 @ 17:43:01
URL: http://alwag.blogg.se/
Postat av: sabina

Jag började med kvällsrutin ungefär när W var 4,5 månad.. Runt halv åtta/åtta ungefär, innan de så gav jag henne gröt och sen tog på pyjamas och la henne i sängen med nappen.. Ibland fungerar de att ge nappen några gånger och ibland funkar de inte alls... Men äter de gör hon fortfarande på natten, 1-2 gånger..

Men jag är inte säker på de här med rutiner men nu har w börjat bli trött denna tiden på kvällen så för de mesta funkar de nu..

2011-10-17 @ 11:20:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0