Bidrag och Ersättning

När man har småbarn så skulle man behöva mer än de pengar man får i barnbidrag.
Ja jag skulle behöva det i alla fall, för varje gång jag går in i en affär med barnkläder så kommer jag oftast inte ut ur den tomhänt. Finns så mycket fint, alldeles för mycket. Och så ska blöjor inhandlas. Jag har sagt att Alwa får lära sig att gå på pottan, men hon vägrar... 

Och att inte tala om ersättningen man får när man är föräldraledig. Allt blir så mycket dyrare när man går hemma,men man får knappt ut hälften av det man får annars när man jobbar. Jag tyckte den ekonomiska biten var jättejobbig i början av min ledighet men nu börjar man prioritera vad man ska/kan köpa. Innan hade man lite mer pengar att spendera på nöjen o dyliknande. Vet inte när jag köpte kläder till mig senast. Man prioriterar inte sig själv längre. Nu tycker jag de är roligare att köpa saker till Alwa <3
Och man kan inte lägga undan lika mycket pengar till huset som innan. Men jag och Stefan har kommit på en bra lösning.
Tycker det är svårt att veta hur många dagar man ska ta ut i veckan. För jag vill vara hemma så länge jag kan med lillan och även ha några dagar sparade när man börjar jobba igen.
Hur gör du?




Kommentarer
Postat av: Martina

Hej! Jag trillade in här från Evelinas blogg :)



Jag/vi tar ut två och en halv dag i veckan. Det blir inte många slantar över efter att CSN slukat större delen men min sambo står för resten av ekonomin och är min personliga bankman ;) Han hivar över lite pengar då och då.I morse fick jag tex frågan: Hur mycket vill du ha? Vad svarar man på det?



Du sparar iaf in kostanden för mat om du ammar? Det är bara att mjölka på ;)



Hoppas ni får en underbar dag!



kram från oss

2011-10-26 @ 09:29:06
URL: http://martinaballerinas.blogspot.com
Postat av: Mia...Mamma till Lexie

Nej.. inte blir man rik i alla fall! :( Å som sagt.. man vill ju även vara hemma så länge som möjligt också! Svår balansgång det där.



Just nu plockar jag ut 4 dagar i veckan.. men funderar på att dra ner till 3 dagar nu när man kan. Efter ett år är det ju bäst att ta ut 5 dagar för att få den där sjukpenningen om man blir sjuk framöver.



Men.. sen å andra sidan har jag "fått" alla dagar då min sambo är sjöman och jobbar i Norge.. så jag kan va hemma rätt länge ändå!



men ja.. det är ett virrvarr!!

2011-10-26 @ 10:35:21
URL: http://miapiafias.blogg.se/
Postat av: sabina

Tack för din kommentar!

Angående ditt inlägg så håller jag med i allting! Och jag som dessutom gett wilma ersättning sen hon var 7 veckor, puh! 129 kr var fjärde dag i bara ersättning.. bläk.

På tal om mammadagar så har jag tagit ut 7 dagar i veckan, för att vi ska ha lite över att leva för.. men de va de osmartaste jag kunde göra! Pengarna räcker inte längre för de och dagarna tar slut på en gång!! Mina är redan slut så nu får jag ta sebbes.. men nu tar jag bara ut på veckodagarna! Med nästa barn ska jag verkligen tänka ut detta med dagar innan.. Lycka till!

Postat av: Evelina - mamma till Lucas

tack snälla du♥ Kör hårt vännen! Klart du ska klippa lugg! jätteinne jue! O de vill vi ju vara ;) hahaha....



Ja detta är en riktig djungel. Jag tar ut fem dagar just nu. Peter kommer att använda alla sina dagar, så jag får inga extra :P Men jag kommer att börja jobba lite tidigare... vill inte använda upp alla mina mammadagar med en gång utan spara o kunna ta lite då o då. Peter kommer också göra så. Han kommer troligen vara hemma en eller ett par dagar extra i veckan. Då har han ju sina dagar länge!!! Mycket roligar tycker vi än att bränna alla med en gång. Ses imorgon vännen! De ser vi fram emot! kramar♥

2011-10-26 @ 11:59:12
URL: http://evelina84.blogg.se/
Postat av: Evelina - mamma till Lucas

Ja fina flickor fiser visst! Och visst impade hon på Lucas... glad blev han o tänkte; va skönt att ha en tjej som man kan sitta i soffan och ha pruttmaraton med! :)En tjej som inte klagar på det.



Ja promenad måste vi se till att fixa :) Tyvärr är jag inte hemma på måndag...eller iaf inte på förmiddagen. Har jag tur kanske vi kommer hem till mitt på dagen så en promenad kan hinnas med då :) Vi ses kanske på söndag? Danspasset? :) Varma kramar från mig o Lucas som gillar er skarpt ♥

2011-10-27 @ 22:23:58
URL: http://evelina84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0